Thursday, April 8, 2010

Musim Buah-buahan di Tamanku






La ni adalah sikit pokok-pokok aku dok berbunga dah ada dah berbuah,dapatlah merasa sikit hasil dari "berbakti pada tanah".Moktan baru dok menjadi buah-buah kecil dah ada yang sesat dah jadi besaq,yang besaq gagak dah sapu dulu.Pasai larang A Tong ambiq moktan,gagak sapu dulu,marah sungguh A tong kat aku,tak p0ahlah banyak lagi dok berbuah.
Amra pun dok buah juga tapi masih kecik,bunga dia pun banyak,ulam raja dan selasih sampai tak larat nak buat ulam,telampau banyak,cabai melaka baru dok besaq,pokok pisang tanduk dah tinggi dok pakai daun dia buat ikan bakaq dan apa saja rasa nnak bungkuih,kadang2 bungkuih nasi goreng bawa bekai pi kerja,buah pisang belum lagi tapi anak dia banyak sungguh membiak,lani dok naik besaq ialah tebu,cabai, karapule dan pandan.haa dan terbaru pokok kantan baru dok naik.

2 comments:

ady said...

ceh ceh ceh.... seronok tengok kebun hang... menjadi sungguh ... besok kalau aku pindah rumah aku employ hang jadi tukang kebun aku sat sampai pokok2 jadi besaq.... balik ni boleh la jamu kami makan ulam ulaman nampak tumbuh segaq... pokok moktan tu awat kamjat masa kami balik tak berbuah.....dengki..

tieja said...

cici sangat jealous gila tengok cili tu...