Tuesday, October 7, 2008

Andong bercerita al kisah........dirumah jebat




Andong tengah bercerita ,semua tertumpu dok dengaq cerita dia ni kat rumah Bu cerita nya macam ni , Andong anak Ghazali dan Shahril anak Raman depa mai rumah aku (jebat)kebetulan aku baru balik dari rumah mak mentua, tak dak orang lain cuma aku,tiba-tiba dengaqlah sebuah motosikal berkuasa besar 250cc ala-ala virago tapi buatan korea kepunyaan al Ghazali, aku pun terkejut tengok depa ,aku pun jemputlah depa masuk tapi depa roshom tak mau masuk duduklah depa dibawah pohon rambutan dan depa pun mintalah ayaq, aku kata ayaq sejuk ok ka? depa jawab bolehlah kerana aku dok sibuk buat persiapan kawan aku dari kl nak mai sat lagi.
Aku pun masuk tengok-tengoklah apa-apa yang ada nak jamu sebab sat lagi nak pi rumah Bu fadilah nak mai, Zurai bini Bu nak buat bihun, tu yang aku pun malas nak buat apa-apa depa pun mai kelam kabut minta terketaq-ketaq , aku pun panggil lah depa mai kot pintu belakang adalah meja disitu , depa pun duduklah aku bok keluaqlah ayam rendang,ketupat kacang,pulut kacau mana dok kelam kabut dengan ikan siakap aku yang dok beku sat ni kawan nak mai aku tak siap apa pun.
Tiba-tiba Andong kata "Cik mat ,awat bau semacam ja" aku pun dah tau tapi tak sempat nak cuci taik kucing di situ, bau pun berdenggung la, aku pun cucilah taik kucing tu boh ayaq sabun lagi,lepas tu Shahril kata awat ayam ni luaq panas dalam sejuk,aku kata tu la tadi mau cepat-cepat tak dan microwave tu nak bagi hangat tapi dia pun boh sajalah dengan ketupat kacang, lepas tu Andong bukslah tupperware pulut kacau sebab dia tak makan ketupat,kemudian dia complaint "apa ni cik mat ,pulut kacau ka pulut fungus?" aku pun tengoklah dan tergelak-gelak yang amat sangat,aku kata nah aku bagi kat hang kek koko mak mentua aku buat pasai kesian kat dia aku kata " ha...ni kek secret recipe makan lah ,andong pun tergelaklah besaq samabil makan lepas tiu depa tanya aku nak buat apa bagi depa makan malam, aku kata ikan bakaq kemudian depa habaq kat aku tu.....kucing cik mat dok pelari ikan tu.tak pah lah kami tak mau makan ikan bakaq tu dah lah berdengggung,pulut kacau fungus,kek secret recepi,ikan pun kucing dok pelari ,kemudian depa pun belah pi rumah Bu.Gitulah al kisah nya anak menakan aku ni yang dua ekoq ,depa start motor dan sempat tanya aku " nampak macam awie dak? dalam hati aku nampak macam dua ekoq badak ja..........

33 comments:

shahril@manunited said...

badak ape cit mat.lain kali tu jngn dok kelam kabut la.ada ka aym rendag sejuk kat dlm.betoi2 cempera la pakcik aku ni....

ady said...

apa andong kata depa macam awie.... sat aku nak gelak kah kah kah sat aku nak golek sambil gelak kah kah kah macam awie..... kah kah kah badak pon tak gemuk macam depa kah kah kah

shahril@manunited said...

sampai hati acu ckp kami lagi gemok lagi dr badak.xpa lah.dah nasib badan.bila nk masak laksa johor ni.biar kami jadi mcm king kong.

jebat said...

badak tu comel bro cool........macam bluehyppo tu tmnet.net.net

ady said...

nak makan laksa johor raya haji la kot pasai semua raya kat sini jadi acu ingat nak masak laksa & lontong (bukan lontong kera di hutan kah kah kah)tapi hangpa kena mai tolong... andong takleh tolong dia pantin baru nak dok umah mak mentua la kata kan

jebat said...

tolon' bagi info bila andong nak nikah ni

ady said...

andong nikah 6hb kenduri 7hb raya haji 8hb jadi tahun ni kita semua raya sini la plak..... ambik cuti siap2 aku boleh ajaq hang masak laksa johor dan lontong.....

shahril@manunited said...

yup betoi tu.dok pening la ngan dia ni.dah nk menikah pun dia nampak mcm relax ja.mcm tarak apa2 ja.

ady said...

lani memang la dia nampak relax.... kita tunggu bila dia kawin kena duduk ngan mak mentua.... makan toge dihari raya..... meh kita gelak kat dia... kah kah kah

shahril@manunited said...

mkn toge xapa.leh lagi la dia mkn.ni mak metua bg mkn ikan kering ngan roti bangali.kah.kah.kah.,kah....

ady said...

kalau bagi makan ikan kering ngan roti benggali tak lama lagi slimmmmm la dia..... tapi bukan slim pasai makan roti ikan kering tapi slim makan hati.......

jebat said...

sat aku pikiaq dulu

shahril@manunited said...

ni cit mat.dok pikiaq apa.kira ok la lu.dia pun leh slim so kurang sikit penakut dia tu.asyik tekejut.bila tengok cita hantu ja dia mesti tutup mata.mcm mana nak menikah ni....

ady said...

buka mata nampak mak mentua lagi terkejuts.......

jebat said...

hantu tu takut kat dia tapi hantu tu tak tau yg. dia tu lagi penakut kat antu,tengok gambaq hantu pun dah takut anyway awil i go nx wk nak makan steak kambing kat klSentral on the hse.

ady said...

mmmmm acu pon nak ikut makan..... mmm nak makan...salmon khan....

shahril@manunited said...

emm ok.xada hal.come over la.leh cit mat jumpa my director coz dia kenai cit mat.leceh la u n cit lik fnb line. so mana pi ja semua org kenai.xapa lah bukan steak kambing ja kepala kambing pun boleh bg sekali ngan jangut....

shahril@manunited said...

acu.salamon xada.dah tukar menu baru la.ikan lain ada la ur ikan cod pun sodap.....

jebat said...

tu aku dah cakap airil aku ni terkenal seantero negeri tapi ada org. lain dok kata depa lagi pemes,tu lebih2 lagi hal primadona yang tak seberapa tu, cita depa kat berita harian ja keluaq.kepala kambing aku tak mau ,aku bukan puja black metal

ady said...

aiyeaa...jebat lu punya janggut pon selupa kambing..... sebab itu la seantero dunia pon kenai lu.... aiyea.. airil aaaa ikan kod pon boleh takda hal...ikan kembong tak mau aa kat rumah ada byk buat laksa....

shahril@manunited said...

ok.xada hal lah.tp acu kena masak laksa johor la.lama dah xmkn oooo.ni cit mat my director kirim salam,dia bg tau kalau nk mai kena lepak la club sekali.sekali sekala ja.suruh kak leha dok umah ja lah...

ady said...

lepak lepak jugak tapi jgn minum air setan.......

jebat said...

oklah aku pun dah lama tak pi kelab-kelab kelabimalamni tak payah bawak akak hang ok pas!

ady said...

aduhai saleha.....dengaq tu...jebat nak pi clubbing taknak bawa bini....jgn kasi chan...ikuuutttttt..

shahril@manunited said...

ok.line clear.sekali sekal ja.kita part la cit mat.lg gemapk tau dari ss penang.
www.centrokl.com

shahril@manunited said...

cit mat.jangan lupa kena pakai coat tau.xada coat xleh masuk,tp kalau xada xapa la.biasa la only vip are allowed to go in coz very exclusive n happenings place in kl.

ady said...

aiiii tu marka mana plak.....airil..

shahril@manunited said...

yg ni betoi punya.study
kat uitm.2010 abis pas kawin la acu..
org terenganu....
lawa x acu....hehehehehehe....

ady said...

2010 adoooooiiiii lambat...andong nanti dah ada anak dua tiga orang...lagi pon jouh sgt nanti nak pi meminang.....leceh....

shahril@manunited said...

xpa lah.kita pi slow2 la.kan jauh pun t"ganu.kita bawa la mr jebat sekali....

shahril@manunited said...

when you are master of your body,mind and soul,you shall rejoice in perfect serenity and harmony......

jebat said...

girlpren hg dok palsapah kat hg ka awei

shahril@manunited said...

emmm...sikit2 tu ada la.....
hehehehehehe.....